Er is een verschil tussen social media en Google advertenties. Onder social media adverteren verstaan we het plaatsen van advertenties op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Het grootste verschil is dat social media ads veelal zijn gericht op impulsaankopen. Google ads brengen verkopen op waar mensen gericht naar zoeken.
Het verschil tussen social media en Google advertenties
Zowel Facebook en Instagram advertenties als Google advertising is gericht op het creëren van verkopen. Toch is er een wezenlijk verschil tussen deze 2 manieren van adverteren. Facebook, Instagram en Google zijn de meest gebruikte platformen voor betaalde marketing campagnes. Door gebruik te maken van ads bereik je potentiële kopers sneller en meer doelgericht. Wat is het verschil tussen social media en Google advertenties?
Wat zijn Google advertenties?
Google ads worden ook wel zoekadvertenties genoemd. Dit zijn de campagnes die je als eerste ziet wanneer je een bepaalde zoekopdracht gebruikt binnen deze zoekmachine. Ze worden weergegeven boven de organische zoekresultaten in Google. Een bezoeker voert dus eerst een gerichte zoekopdracht in om vervolgens tot een aankoop over te gaan.
Bezoekers zijn dus gericht op zoek naar een product of een dienst. Dit wordt ook wel warm verkeer genoemd. Een klik op een advertentie wordt voorafgegaan door een gerelateerde zoekopdracht. Je weet dus al dat deze bezoeker is geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt.
Je hoeft er dus alleen nog maar voor te zorgen dat de desbetreffende landingspagina wordt bezocht. Natuurlijk is een goede online vindbaarheid belangrijk als je gebruik wilt maken van Google advertenties. Daarvoor kun je Google Ads gebruiken. Zo zorg je ervoor dat geïnteresseerden jouw bedrijf, diensten of producten altijd weten te vinden.
Facebook en Instagram advertenties versus Google advertenties
Facebook en Instagram advertenties richten zich net zoals Google campagnes op het genereren van leads en verkopen. Toch maakt social media advertising gebruik van een andere techniek. Deze platformen vinden potentiële kopers op basis van hun persoonlijke interesses en demografische gegevens. Het gaat dus vaak om impulsaankopen.
Er zijn nog meer verschillen tussen social media en Google advertenties. Campagnes op Facebook of Instagram zijn ook veel meer visueel gericht. Denk aan het gebruik van afbeeldingen en video’s. Google advertenties maken vooral gebruik van zoekwoorden. Ook target de zoekmachine op bijvoorbeeld de locatie en de leeftijd van de bezoeker.
Facebook en Instagram biedt ook meer target mogelijkheden dan Google advertenties. Deze platformen bewaren een schat aan informatie over jouw doelgroep en bezoekers. Zoals bijvoorbeeld het opleidingsniveau, hun carrière, de huidige leefsituatie en de relatiestatus. Social media kanalen weten ook welke pagina’s jouw volgers nog meer leuk vinden.
Je kunt jouw campagnes dus volledig afstemmen op de interesses van jouw doelgroep en de pagina’s die ze volgen. Dat voorziet jouw onderneming van ontzettend veel kansen. Wanneer je kinderkleding verkoopt, kun je jouw campagnes bijvoorbeeld afstemmen op de profielen die aangeven dat ze kinderen hebben in een bepaalde leeftijdscategorie.
Kiezen voor social media of Google advertenties?
Nu je het verschil weet tussen social media en Google advertenties, moet je natuurlijk nog wel de juiste keuze maken. Dat is afhankelijk van een aantal factoren. Sommige producten of diensten zijn meer geschikt voor Facebook of Instagram advertenties. In andere niches boek je weer betere resultaten met Google advertenties. De juiste keuze maken is lastig maar wél ontzettend belangrijk. Je wilt namelijk wel dat jouw campagnes voldoende rendement opleveren. Daarvoor is een goed en gedegen onderzoek nodig. Niet alleen naar jouw doelgroep, maar ook naar de diensten of producten die je wilt aanbieden.